Civis Mundi Digitaal #4
Managers hebben het nog steeds moeilijk - dit blijkt uit vierde Krauthammer-studie over het gedrag van managers op de werkvloer. Hoe kunnen medewerkers hen helpen om het patroon te doorbreken?
Krauthammer Observatory, een jaarlijks onderzoek naar het managementgedrag in Europa, heeft haar laatste resultaten gepubliceerd. Gedurende vier jaar heeft Krauthammer aan medewerkers gevraagd welk gedrag ze van hun managers wensen en krijgen.
Ook nu weer staan twee zaken bovenaan het verlanglijstje - in dezelfde volgorde als voorgaande jaren, wat een patroon over vier jaar bevestigt:
Help mij een probleem op te lossen. 95% van de medewerkers wenst dat managers "hun taakproblemen samen met hen oplossen en hen helpen om de zaken vanuit een andere hoek te bekijken." Maar volgens de ondervraagde medewerkers doet amper de helft van de managers (45%) dit. Veel managers geven hun eigen analyse waarmee de medewerkers dan akkoord moeten gaan (34%). In zeldzame gevallen bevelen of eisen ze een oplossing.
Geef uw fout toe. 92% van de medewerkers wenst dat hun managers "hun fouten spontaan toegeven", maar slechts 48% van de managers doet dit ook daadwerkelijk. Een belangrijke minderheid negeert het belang van de fout (28%). De rest geeft toe dat een fout werd gemaakt, maar neemt hiervoor geen verantwoordelijkheid, of legt de schuld zelfs bij anderen.
Het rapport bevestigt daarnaast nog een ander patroon, namelijk dat ongeveer een derde van de managers (36%) algemeen een bestraffend of diskwalificerend gedrag vertoont. Slechts vier op tien werknemers (39%) is ervan overtuigd dat ze de komende 12 maanden in hun organisatie blijven.
"Tevreden medewerkers betekent tevreden klanten. Tevreden klanten betekent tevreden aandeelhouders en andere belanghebbenden. Dit is de logica waarmee de concurrentiepositie van een organisatie kan worden gemeten. Dit rapport vormt een alarmbel voor managers. Wat uw lijst met prioriteiten ook is, uw mensen komen op de eerste plaats." Ronald Meijers, Co-chairman van de Raad van Bestuur van Krauthammer.
"In een relatie zijn er minstens twee mensen betrokkenen," vertelt Steffi Gande van de onderzoeksafdeling van Krauthammer. "Medewerkers kunnen en moeten een proactieve rol spelen en hun managers helpen om het beter te doen. In dit rapport geven we niet alleen cijfermateriaal, maar ook praktische richtlijnen voor een beter opwaarts management."
Krauthammers advies voor opwaarts management voor medewerkers:
Zie de persoon achter de fout. Deze houding kan managers helpen om een fout toe te geven. Dit betekent "NEE tegen de fout, maar JA tegen de persoon". Hoe meer medewerkers een manager helpen om onpartijdig en constructief te blijven als er iets misgaat, hoe beter managers zullen reageren.
Een evenwichtige voorbereiding is essentieel. Door zowel positief als negatief nieuws en resultaten te geven, creëert de medewerker een mogelijkheid om complimenten te geven, en zal de manager hier meer toe geneigd zijn.
Help managers om te luisteren. Medewerkers kunnen managers helpen om actief te luisteren door beter na te gaan of de manager alles goed begrijpt. Vraag een manager of hij/zij de informatie heeft begrepen. Wat is zijn/haar mening hieromtrent?
Leg regels vast om feedback te geven. Feedback geven wanneer er zich problemen voordoen is niet eenvoudig. Als voorbeeldmethode stelt Krauthammer voor een "OSCAR" te geven. "Ik observeer (O) ... met name in deze situatie (S) ... met de mogelijke consequentie (C)... ik stel het volgende alternatief (A) voor ... met als resultaat (R)."
Over Krauthammer Observatory
De eerste Krauthammer Observatory werd gepubliceerd in april 2007 en sindsdien heeft Krauthammer het gedrag van managers in Europa jaarlijks onderzocht. Het uiteindelijke doel van Krauthammer Observatory bestaat erin een model te ontwikkelen waarmee managers de parameters kunnen identificeren die essentieel zijn voor duurzame ontwikkeling. Om uiteindelijk te komen tot een "dashboard met kerngedragingen".
Het volledige rapport vindt u hier:
Krauthammer Nederland: http://www.krauthammer.nl/content.cfm?media=13&id=673&tab=2