Twijfel van Arabische jongeren aan de effectiviteit van democratie in het Midden-Oosten

Civis Mundi Digitaal #31

Steeds meer jongeren in het Midden-Oosten verliezen het vertrouwen dat de Arabische Lente positieve veranderingen teweeg zal brengen in de regio. Hierdoor twijfelen zij of democratie ooit kan werken in het Midden-Oosten. Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de zevende editie van de jaarlijkse ASDA’A Burson-Marsteller Arab Youth Survey.

 

“De Arab Youth Survey is een jaarlijks initiatief van ASDA’A Burson-Marsteller, de toonaangevende Public Relations consultancy van het Midden-Oosten.[1] De zevende editie van de enquête werd ontwikkeld om betrouwbare inzichten te geven in de houdingen en ambities van de 200 miljoen jongeren in deze regio. De regio kent een uitgesproken jonge demografie, waarin 60 percent van de populatie jonger is dan 25,” aldus Kees Boef van Burson-Marsteller in Nederland. Hij vervolgt: “De inzichten die het resultaat zijn van dit onderzoek kunnen overheden en bedrijven helpen bij beleid en besluitvorming.”

 

Twijfel over democratie

Met de stelling “democratie zal nooit werken in de regio” is 39 procent van de jongeren het eens, terwijl 36 procent het oneens is en de resterende 25 procent het niet wisten. Slechts 15 procent van de jongeren geeft aan dat een gebrek aan democratie een belemmering vormt voor de ontwikkeling van de regio. Dit betekent een aanzienlijke daling ten opzichte van de 41 procent in 2012. In 2011 was “leven in een democratie” de belangrijkste wens voor maar liefst 92 procent van Arabische jongeren.

 

Het vertrouwen dat de Arabische Lente positieve verandering in de regio zou brengen neemt onder jongeren ook af. In 2015 is slechts 38 procent het eens met de stelling dat de de Arabische Lente verbeteringen heeft opgeleverd. In 2014 was dit nog 54 procent en in 2013 zelfs 70 procent.

 

Het grootste obstakel voor de regio is de opkomst van IS volgens de Arabische jongeren. Bijna drie kwart (73 procent) maakt zich zorgen over de groeiende invloed van de extremistische groep en twee op de vijf (37 procent) jongeren ziet de groep als het grootste probleem in de regio. Minder dan de helft van de Arabische jeugd (47 procent) gelooft dat hun overheid om kan gaan met deze nieuwe dreiging.

 

Jeugdwerkloosheid blijft probleem

Naast de opmars van IS vormt de jeugdwerkloosheid één van de grootste problemen in de regio. Een ruime meerderheid van de jongeren (81 procent) is bezorgd om werkloosheid. Overheden herkennen de trend en moedigen meer burgers aan om in de private sector te gaan werken of een eigen bedrijf te starten. De enquête wijst hierbij op positieve trends. Bijna twee op de vijf (39 procent) jongeren wil binnen vijf jaar een eigen bedrijf starten. Als meest kansrijke sectoren zien jongeren hierbij de IT-branche en de detailhandel.

 

Om ondernemerschap aan te moedigen moeten regeringen betaalbare kredieten stimuleren, aldus een derde (32 procent) van de jongeren. Het verbeteren van beschikbare opleidingen en onderwijs (26 procent) is de tweede meest dringende maatregel, gevolgd door het verminderen van regelgeving en bureaucratie (19 procent).

 

Ondanks alle problemen zijn jongeren overwegend positief over de toekomst. Drie op de vijf jongeren is positief over de ontwikkeling in hun land. Onder jongeren in de Golfregio ligt dit percentage zelfs nog hoger (81 procent). Jongeren in Noord-Afrika (57 procent) en de Levant (29 procent) zijn minder positief over hun toekomst.

 

Trends onder Arabische jongeren

De meerderheid van de Arabische jeugd, vooral in de OPEC-landen, is bezorgd over de dalende energieprijzen. Maar de meeste jongeren geloven dat deze daling tijdelijk is.Hierdoor zijn jongeren verdeeld over de vraag of olieproducerende landen hun productie moeten verlagen.

 

Bijna de helft (44 procent) van de jongeren vindt het belangrijk waar een merk vandaan komt. Eén op de vijf jongeren sluit dan ook niet de mogelijkheid uit dat ze een merk zouden boycotten om politieke redenen.

 

Er is ook een stijging in online activiteiten. Hoewel televisie de meest populaire bron van nieuws blijft (60 procent), krijgt 40 procent van jonge Arabieren hun nieuws uit online bronnen en 25 procent uit sociale media. Dit is aanzienlijk meer dan het gebruik van kranten en radio.

 

Over het onderzoek

De 7de editie van het jaarlijkse onderzoek, uitgevoerd door Penn Schoen Berland (PSB), is het grootste onderzoek naar de opvattingen van de Arabische jeugd. PSB voerde 3.500 face-to-face interviews uit. Voor het onderzoek zijn Arabische mannen en vrouwen tussen de 18-24 jaar uit de zes landen die deel uitmaken van de Gulf Cooperation Council (GCC) de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Qatar, Koeweit, Oman en Bahrein; Irak, Egypte, Jordanië, Libanon, Libië, Palestina, Tunesië, Marokko, Algerië and Jemen. De interviews zijn gehouden van 20 januari t/m 12 februari 2015.

 

“We begrijpen de waarde van evidence-based inzichten in een regio waar onderzoek vaak beperkt is. De bevindingen van ons onderzoek biedt publieke en particuliere organisaties gegevens en analyses om beter geïnformeerde besluiten en publiek beleid te maken,” zegt Jay Leveton, CEO van PSB.

 

Sunil John, CEO van ASDA’A Burson-Marsteller, zegt: “De ASDA’A Burson-Marsteller Arab Youth Survey dient als een barometer. Niet alleen van de steeds veranderende wensen van de Arabische jeugd, maar ook van de overkoepelende sociale, politieke en economische trends die de Arabische wereld definiëert. Onze benadering om de unieke dynamiek van de Arabische wereld te begrijpen door de ogen van haar jeugd, geeft de enquête resultaten relevantie - en is daarmee vaak de enige gezaghebbende verwijzingsbron in de regio.

 

“We hopen dat de bevindingen van de enquête, die we delen in het publieke domein als onderdeel van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, iets toevoegt aan de constructieve dialoog over de hoop en aspiraties van de Arabische jeugd,” aldus John.

 

Het volledige onderzoek van de zevende jaarlijkse ASDA’A Burson-Marsteller Arab Youth Survey, inclusief hoogtepunten van de enquête en een white paper, is beschikbaar op arabyouthsurvey.com.



[1] Burson-Marsteller is een toonaangevend wereldwijd public relations en communicatiebedrijf. De Nederlandse vestiging is in 1981 opgericht en bevindt zich in Den Haag. Het bedrijf biedt klanten strategische diensten op het gebied van digitale communicatie, public relations, public affairs, reputatie- en crisismanagement. Het wereldwijde netwerk van Burson-Marsteller bestaat uit 72 kantoren en 87 geassocieerde kantoren die samenwerken in 112 landen op zes continenten. Burson-Marsteller is onderdeel van Young & Rubicam Group, een dochteronderneming van WPP (NASDAQ: WPPGY), ’s werelds grootste aanbieder van communicatiediensten. Voor meer informatie verwijzen we naar www.burson-marsteller.nl