Civis Mundi Digitaal #51
De olifant op de kaft van het derde Ons Erfdeel-nummer van jubileumjaar 2017? Een fraai staaltje streetart, een kunstgenre dat aan een opmerkelijke opmars bezig is. In een mooi artikel duidt Dorothee Cappelle dit recente fenomeen in het licht van de klassieke geschiedenis van de beeldende kunst. Want, zoals hoofdredacteur Luc Devoldere in het woord vooraf schrijft: “Kunst (…) staat in een context, waarbij iets altijd verwijst naar andere dingen, van vroeger en elders. Dat netwerk van referenties levert een kader op. En dat referentiekader – kaders tout court – verdwijnt meer en meer uit het zicht. Kennis en vertrouwdheid met tradities staan onder druk. Het blijft dus de moeite om kennis op te doen, van de canon, de traditie (…).”
Iemand die deze kennis op een uitmuntende en originele wijze kon doorgeven, was Pierre Janssen (1926-2007). Tien jaar na zijn dood wordt deze museumdirecteur, journalist en tv-presentator (Kunstgrepen) herdacht met een tentoonstelling en een biografie. Nicole Montagne schreef een boeiend essay over Janssen en de manier waarop hij naar kunst keek en daarover vertelde.
NATUURBELEID - OF HET GEBREK DAARAAN
Eén artikel kun je alvast integraal online lezen: ‘Beleid in tijden van kortzichtigheid. Natuur en bos in Vlaanderen’ van Pieter Leroy. Dat artikel vind je hier.
Nog in dit nummer staat een verslag van onze derde Staat van de Unie, een reeks debatten over de Vlaams-Nederlandse samenwerking die we samen met deBuren organiseren ter gelegenheid van onze zestigste verjaardag. Worden dit keer onder de loep genomen: de literaire uitgevers. Of een boek nu in Vlaanderen of Nederland wordt uitgegeven, het maakt volgens hen niets uit. Maar klopt dat wel?
Net als Ons Erfdeel viert ook Herman Brusselmans in 2017 zijn zestigste verjaardag. Bovendien is hij dertig jaar schrijver. Ter gelegenheid van dit dubbele kroonjaar verschijnt Majoor van het Menselijk Leed, een studie over leven, werk en imago van Herman Brusselmans. De auteur van dat boek, Rick Honings, belichtte voor Ons Erfdeel één aspect uit Brusselmans’ werk: de humor.
LITERATUUR
Nog meer literatuur vind je in de zesde aflevering van Schrijvers die nog maar namen lijken (over F. Bordewijk), in de tweede aflevering van het Autobiografisch Letterkundig Lexicon van Ludo Simons (over o.a. Bertus Aafjes, Kees Fens en Gerard Walschap) en in de derde aflevering van Lof van de vertaling (waarin vertaler Patrick Lateur de lof zingt van collega Piet Gerbrandy).
En uiteraard staan er in de Boeken-rubriek weer heel wat recensies van onlangs verschenen boeken. Een kleine greep: romans van Naomi Rebekka Boekwijt, Christophe Vekeman, Wessel te Gussinklo, Daniël Rovers (genomineerd voor de ECI Literatuurprijs), Jannie Regnerus en Ted van Lieshout; poëzie van Anne Vegter, Charles Ducal, Joost Baars en Tom Van de Voorde; essays van Jan Postma; non-fictie van Herman De Dijn en René ten Bos; verhalen van Jamal Ouariachi; de biografieën van P.G. van Hecke en A. Alberts; en nog veel meer.
MATA HARI, ROOSBEEF EN WIDE VERCNOCKE
Wie het nieuwste Ons Erfdeel-nummer omdraait, ziet het gezicht van Mata Hari en profil. Wie was deze Friese dame die heel Europa liet geloven dat zij een Javaanse prinses was en die honderd jaar geleden voor een Frans vuurpeloton terechtkwam? Dat lees je in een gloedvol portret door Reinier Salverda.
In de Kunsten-rubriek staan beschouwingen over Wide Vercnocke, die zich tussen strip, poëzie en illustratie beweegt; over het muziektheater van Urban Myth; over de vijftiende verjaardag van theatergezelschap Ontroerend Goed en over de geloofwaardige leugens in de liedjes van Roosbeef.
Tot slot wijzen we nog op het artikel achteraan in dit nummer: een verklaring voor de herkomst van het Amsterdamse stadssymbool – de wereldwijd bekende drie kruisen – uit Deense bron. Een mooi voorbeeld van wat men in het buitenland over zijn of haar eigen contreien kan ontdekken.
Copyright © 2017 Ons Erfdeel vzw, Alle rechten voorbehouden.
Ons Erfdeel vzw
www.onserfdeel.be