Civis Mundi Digitaal #52
Met inleiding door Michel van Hulten
Inleiding Michel van Hulten
China, in bevolkingsomvang het grootste land ter wereld, tot voor kort beschouwd als een ontwikkelingsland dat steun nodig had, nu al de tweede economie ter wereld na de Verenigde Staten en op weg de eerste economie te worden, wordt niet langer gekoloniseerd maar koopt overal ter wereld bedrijven op en laat andere bedrijven toe zich ook in China te vestigen voor zolang als dat nodig is om kennis en kunde binnen te halen waar China behoefte aan heeft.
Groeiende rijkdom brengt groeiende macht, en meer macht brengt corruptie met zich mee. Daarvan zijn de politieke machthebbers, de leiders van de Chinese communistische partij, zich maar al te zeer bewust. Al jaren beschikt het land over een ‘Ministry of Supervision’ dat waakt tegen corruptie en toeziet op de integriteit van politici en ambtenaren, de machthebbers. Dit ministerie zetelt in Shanghai, alle andere ministeries zitten bij elkaar in hoofdstad Beijing. Toen ik een tiental jaren geleden in dit ‘Toezichtsministerie’ meewerkte aan een programma gericht op ‘asset recovery’ (hoe krijgen we onterecht verkregen corrupte betalingen terug in de staatskas) werd deze afstandelijke locatie op rond 1.000 kilometer van de hoofdstad aan mij verklaard als ‘afstand houden’ in hun private en publieke leven tussen de toezichthoudende ambtenaren en degenen op wie zij moeten toezien, zogezegd een ‘hulp’ in het voorkomen van ongewenste vriendschappen die anders mogelijk het toezichthoudende werk zouden verstoren.
President Xi Jangpin heeft zich als een van zijn hoofddoelen gesteld de toch ook in China opgekomen corruptie fel te bestrijden. Sommigen zien dat als een middel voor hem om zijn politieke tegenstanders en concurrenten bij de politieke macht weg te houden dan wel ze eruit te werken. Dat is dan een negatief bedoelde interpretatie. Ik zou het een goede ontwikkeling vinden als ook in onze contreiën corruptiebestrijding een politiek hoofddoel zou worden, desnoods met die motivatie! In elk geval geniet zijn anti-corruptiebeleid grote bijval onder de Chinese bevolking. Zoals ik vermoed dat sterk anti-corruptiebeleid ook bij ons veel bijval zou krijgen. Onze politici en onze politieke partijen zijn echter nog niet zover
De politieke nadruk op corruptiebestrijding wordt nu nog eens verhoogd door de samenballing van alle krachten die zich daarop richten in het ministerie van Supervision, het Nationale Bureau ter Corruptie-preventie, en de justitiële procureurs belast met corruptiezaken.
Ik weet nog niet of al is vastgesteld waar de zo uitgebreide ambtelijke dienst ter bestrijding van corruptie wordt gevestigd, in Shanghai of in Beijing, veraf of dichtbij alle collega’s-ambtenaren en politici die bedreigd worden door het corruptie-spook.
Jerry Fang schreef de hier volgende FCPA-column gepubliceerd op 19 oktober 2017. (Zie: http://www.fcpablog.com/blog/2017/10/19/jerry-fang-china-arms-corruption-fighters-with-a-sharp-sword.html
Jianwei (Jerry) Fang is a partner with the China-based Zhong Lun Law Firm in the firm’s Shanghai office. He was a judge in China and later earned LL.M/J.D. at Columbia Law School. He can be reached here.
By Jianwei (Jerry) Fang | Thursday, October 19, 2017 at 8:08AM
With the world media attention focused on the 19th National Congress of Chinese Communist Party (CPC), it is worthwhile to pay attention to the nation-wide roll-out of the new anti-corruption regime of the National Supervision Commission (NSC) and introduction of the national supervision law, as just announced by President Xi during his opening speech.
Although the anti-corruption campaign during the five past years has been fairly successful, the Chinese leadership has become aware of the deficiencies in the current anti-corruption regime.
As a result, the Chinese government initiated a pilot reform of the national supervision system in December 2016, which will be implemented nationwide shortly after the 19th National Congress of CPC (October 18 through October 25, 2017).
The reform aims at centralizing the anti-corruption power from the National Bureau of Corruption Prevention (NBCP), Ministry of Supervision and the anti-corruption department of the Procuratorate to form a new institution named the National Supervision Commission (NSC), which will execute supervision power over public officials, as well as managers and directors in state-owned enterprises and administrative institutions.
Setting up of the NSC is anticipated to bring significant benefits. On the one hand, the disciplinary inspection power of Chinese graft busters has been significantly enhanced, thanks to the synergy achieved through the centralization of inspection powers.
On the other hand, in terms of the administration structure, the NSC replaces the old structure with a more balanced structure of “One Government, One Commission, One Procuratorate and One Court.”
The trial program of the NSC was initiated in December 2016 in Beijing, Shanxi Province and Zhejiang Province, and it will eventually be rolled out nationwide. The roll-out of the NSC will be one of the most important political and institutional reforms in China, which will have far profound and far-reaching impact on Chinese political life and the anti-corruption program.
The NSC has some underlying principles, such as centralizing anti-bribery power, enhancing the methods of supervision, adhering to the Party’s policy and “covering all corners of one case." Those principles govern the NSC’s exercise of the centralized national supervision power.
The NSC is also authorized to execute 12 enforcement measures, such as interrogation, blocking, inquiry, and “Liu Zhi”(留置 – a compulsory detention measure) to guarantee the efficacy of national supervision power.
Among those 12 enforcement measures, Liu Zhi will replace the earlier measure of “Shuang Gui” (双规 -- an intra-Party disciplinary practice that required a CPC member under investigation to cooperate with questioning at a designated place and a designated time.)
Liu Zhi and the other measures are expected to bring about unprecedented enforcement under the CPC’s regime of fighting corruption.
____