Millennials omarmen massaal musea en hunkeren naar exposities over het verleden

Civis Mundi Digitaal #82

Bezoekers van de Golden Hour 2018 ontdekken #OnsEchteGoud

 

Amsterdam, 10 april 2019 – Millennials erkennen in grote mate (80%) het belang van musea in Nederland. Slechts één op de vier Nederlanders in deze leeftijdsgroep (geboren tussen 1980 – 2000) bezoekt nooit een museum. Daarmee weten musea deze leeftijdsgroep beter te bereiken dan de gemiddelde Nederlander, van wie de helft zelden of nooit een museum bezoekt. Musea zoeken naar passende programma’s en activatie om die millennials ook te verbinden aan de museale collectie: 67% geeft aan behoefte te hebben aan iets extra’s tijdens een museumbezoek. Dat blijkt uit een groot onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder 1300 millennials in opdracht van de Nationale Museumweek. 

 

33% van de ondervraagden geeft aan dat ze minimaal één keer per jaar een museum bezoeken. Dat ligt boven het landelijke gemiddelde van 1 keer per twee jaar. ‘Ontspanning’ en ‘vermaak’ zijn de belangrijkste redenen voor millennials om musea te bezoeken. De millennial heeft de grootste voorkeur voor tentoonstellingen over geschiedenis, op de voet gevolgd door ‘wetenschap en techniek’ (47%) en ‘kunst’ (40%). Millennials bezoeken dus bovengemiddeld musea maar zijn op zoek naar passende activiteiten. 

 

Mirjam Moll, waarnemend directeur Museumvereniging en initiatiefneemster Nationale Museumweek: “Het is echt hoopvol dat deze opkomende generatie het heel belangrijk vindt dat er musea zijn in Nederland. Dat zij massaal voor ‘geschiedenis’ kiezen als belangrijkste thema, zegt iets over de hernieuwde hang naar zingeving. De hunkering naar verhalen over waar we vandaan komen. Toch scoren ook de andere type collecties goed: alleen samen vertellen musea het hele verhaal van Nederland.” 

 

Twee concerten specifiek voor millennials in musea

Om aan de wens voor extra en bijzondere programmering tegemoet te komen én een nieuw publiek te verrassen, inspireren & confronteren met ons échte goud zijn er tijdens de Nationale Museumweek twee Golden Hours! In Museum Het Valkhof (Nijmegen) en het Amsterdam Museum. Optredens van rapper Latifah i.s.m. Re:Freshed Orchestra: op die manier worden (nieuwe) millennials bereikt. In het museum worden de millennials op een passende manier verbonden aan de museumcollectie. 

 

Over Golden Hour

In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen millennials, geboren tussen 1980 en 2000. Latifah en Re:Freshed zorgen voor connectie met een nieuw museumpubliek. En met speciale inhoudelijke programma’s worden bezoekers betrokken bij de museale collecties. Naast de optredens en het museumprogramma kunnen bezoekers kennis maken met elkaar én met Zwarte Koffie: Hiphop meets Museum meets Orchestra. Tickets zijn verkrijgbaar via www.nationalemuseumweek.nl/goldenhour

 

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek die plaats vindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen dat allemaal op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijzondere programmering bijvoorbeeld rond een pronkstuk.  

 

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

 

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.