Civis Mundi Digitaal #87
Caspar David Friedrich, Der Wanderer úber dem Nebelmeer
Uit Rilke, Stundenbuch |
Terugblik |
Das Das war der Mann, der immer wiederkehrt, |
Ziehier een man die nog eens terugkijkt |
wenn eine Zeit noch einmal ihren Wert, |
naar een voorbije tijd en haar op waarde schat |
da sie sich enden will, zusammenfasst. |
vóór zijn leven eindigt dit nog samenvat |
Da hebt noch einer ihre ganze Last |
Hij tilt en voelt nog eens de lading van die tijd |
und wirft sie in den Abgrund seiner Brust. |
Laat het bezinken in de afgrond van zijn hart |
Die vor ihm hatten Leid und Lust; |
dat al zijn vreugde en zijn smart bevat |
Er aber fühlt nur noch des Lebens Masse |
Hij voelt nog eens de omvang van zijn leven |
und dass er Alles wie ein Ding umfasse, - |
Als een voltooid geheel wil hij zijn leven overgeven |
nur Gott bleibt über seinem Willen weit: |
Alleen blijft God nog boven zijn gewenst bereik |
da liebt er ihn mit seinem hohen Hasse |
Hij verlangt daarom ook vurig en verheven |
für diese Unerreichbarkeit. |
naar zijn niet te vatten onbereikbaarheid |
Rainer Maria Rilke, Stundenbuch. In vrije vertaling, uit Civis Mundi nr 24: Het onbereikbare in gedichten weergegeven
Hedikhuizen, Gem. Heusden het geboortedorp van Couwenberg ten Westen van Den Bosch, waar hij later heen verhuisde
Dit artikel schreef ik in 2017 voor de verjaardag van Wim Couwenberg. Hij vond het beter om het te plaatsen als hij zich zou terugtrekken.
Wim Couwenberg heb ik leren kennen als een veelzijdig, zeer onderlegd en betrokken persoon. Een hartelijke man, die zich bekommert om anderen. Ook om de schrijvers met wie hij veel te maken heeft. Hij geeft ze de ruimte, ook als ze originele en/of afwijkende ideeën hebben. Hij is een bescheiden persoon, maar staat voor zijn visie en missie. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan en er een soort lofrede van maken. Maar ik denk dat Wim daar niet van houdt. Daarom ben ik in het volgende stuk begonnen met een terugblik op onze samenwerking en hoe ik hem heb leren kennen. Daarna ga ik de uitdaging aan het 93-jarige leven en werk van Wim in kort bestek te typeren. “Op mijn leeftijd moet je niet meer zoveel in het voetlicht (willen) treden,” zei hij toen ik vorig jaar iets over hem wilde schrijven. Daarom heb ik het beperkt gehouden.
Hoe onze samenwerking begon
Toen ik in 1982 een boek [1] had geschreven, stuurde ik een exemplaar ter recensie naar Civis Mundi. Hij schreef een enthousiaste reactie en stelde voor er een themanummer aan te wijden. Zo gezegd, zo gedaan. Zo ontstond een vruchtbare samenwerking met enkele bezoeken aan Wim en zijn vrouw.
Wim nodigde mij daarna uit voor een redactieraad of adviesraad. Ik schreef artikelen, recenseerde boeken en hielp mee met het organiseren en geven van studieconferenties. Ik vond in hem een open man met een originele, integrale, veelzijdige visie. Ook progressief in de zin van gericht op vooruitgang met behoud van verworvenheden en verworven waarden.
Ophef over inburgering
Waarom zijn integriteit in die tijd (1983) in diskrediet werd gebracht en er zo’n ophef werd gemaakt over zijn voorstel om meer aandacht te besteden aan inburgering, was voor mij onbegrijpelijk. Als socioloog leek het mij evident dat enige bekendheid met onze cultuur en samenleving in het belang van zowel de migranten als het gastland was, zoals nu algemeen wordt aangenomen.
Wim voorzag ontwikkelingen en cultuurconflicten waar we nu middenin zitten. Wat nu gemeengoed is, werd toen bestempeld als een reactionaire, fascistische visie. Het verband met dergelijke kwalificaties ontging mij. Misschien omdat er sprake was van enige aanpassing aan de cultuur van het gastland, van ons volk en vaderland. Wim was zijn tijd vooruit. Hij keek verder en dacht dieper na. Ik zag hoe het onbegrip hem raakte.
Hernieuwd contact
Toen mijn gezin zich uitbreidde en het te druk werd met mijn werk als docent en onderwijsadviseur, hield mijn medewerking eind jaren ’80 op. Nadat zijn vrouw was gestorven, nam Wim weer contact op, rond 2009. Opeens klonk er een stem uit het verleden. Hij wilde op bezoek komen. We hielden toen contact en ik stuurde hem weleens gedichten, maar was nog niet in de gelegenheid om artikelen te schrijven.
Voorafgaand aan mijn pensioen in 2014 zei Wim dat hij mij “als dichter wilde introduceren”. Hij nodigde mij uit een aantal gedichten te publiceren met enige toelichting. Toen kreeg ik de smaak van het schrijven weer te pakken en hebhet ene artikel na het andere geschreven. Door Wim werden deze kritisch gelezen en enthousiast ontvangen. Hij was een belangrijke motivator.
Niet lang daarna vroeg hij of ik zijn functie zou willen overnemen. Dat overviel me nogal. Laat ik eerst maar eens toetreden tot de redactie, dacht ik. Dit versterkte onze eerdere samenwerking. Het leidde soms tot discussies over uitgesproken visies. Op de meeste punten waren we het eens, op sommige punten niet. Het generatieverschil speelt wellicht ook een rol bij deze discussies. Het ging meer om accentverschillen dan principiële kwesties [2].
Generatieverschil en overeenstemming
Wim was in de jaren 50 gemeenteraadslid voor de KVP in Rotterdam, journalist en (parlementair) redacteur bij De Maasbode [3] tot deze in 1959 fuseerde met De Tijd. Hij behoorde tot de zogenaamde stille generatie [4] van de harde werkers aan de wederopbouw na de oorlog. Strikt genomen behoort Wim (1926) nog tot de spaarzame vooroorlogse generatie. Kenmerken van de stille generatie zijn evenzeer of meer op hem van toepassing. Wim gaat met zijn tijd mee, daarom zijn kenmerken van wel drie generaties op hem van toepassing.
Hij leek een lid van het ’establishment’, zoals dat werd genoemd door de naoorlogse ’opstandige generatie’, die alles anders wilde,maar eigenlijk nog niet goed wist “hoe onze samenleving het best kan worden ingericht”, in termen van Wim. Hij was al langer bezig met de maatschappelijke uitdagingen van de kenterende tijd en wat daarbij komt kijken. Hij heeft daarover vele (jaar)boeken geschreven en het vindt nog steeds zijn weerslag in vele artikelen.
Vlijmen na 1900, in de buurt van Hedikhuizen, een typisch Brabants dorp
Bij de tijd en zijn tijd vooruit
Zoals gezegt is Wim ’bij de tijd’ en gaat hij met zijn tijd mee. Als lid van de stille generatie heeft hij zich bepaald niet stil gehouden. In die zin toont hij enige overeenstemming met de spraakmakende ’opstandige generatie’, die verzuilde en vastzittende sociale structuren wilde doorbreken. Wim was met zijn politieke doorbraak-denken zijn tijd vooruit, zoals vaker. Als een actieve en open persoon hield hij zich niet stil en wilde hij verandering.
Zijn proefschrift werd niet niet katholiek genoeg bevonden. Daarom botste hij met zijn promotor in het conservatieve katholieke Nijmegen en het bijbehorende wetenschappelijke en theologische ’establishment’ [5]. Dat was daar toen met elkaar verstrengeld. Zijn katholieke opvoeding heeft veel invloed op Wim gehad. Pas later kwam hij tot een meer vrijzinnige oriëntatie, zoals hij in diverse artikelen heeft beschreven. In zijn jonge jaren waren in het katholieke Zuiden de structuren meer autoritair dan in het gemengde Westen. Hij vond een promotor in Leiden. Na zijn promotie nam hij een baan aan als jounalist van De Maasbode en kwam hij in Rotterdam terecht.
De hervormingsgezinde jaren ’60 en wat ervan terecht kwam
Bij Wim was iets van het elan van de jaren ’60 al eerder voelbaar. Hij streefde zowel naar politieke, sociaal-culturele en spirituele hervormingen in een integraal perspectief met oog voor de onderlinge samenhang. De kritische hervormingszin van Wim en zijn pleidooi voor democratisering is progressief te noemen, maar niet links. De ’linkse pers’ heeft hem onheus bejegend als (extreem) rechts bij de discussie rond zijn voorstellen over inburgering.
Hij wilde als man van het midden de verzuilde sociale en politieke cultuur en de tegenstelling tussen links en rechts doorbreken als pionier van een brede volkspartij van het midden, het latere CDA, dat nu in de media als conservatief wordt bestempeld. Later werd politieke vernieuwing nagestreefd door D66 en de PPR, Politieke Partij Radicalen. De breder gedragen vernieuwingspoging van Pim Fortuyn vond een meer recent tragisch einde. Het is onduidelijk tot welke vernieuwingen dit alles heeft geleid.
Wim heeft als veranderingsgezind man met diverse generaties en vernieuwingsbewegingen meegedaan. Hij noemde zichzelf ooit een dissident. Hoewel hij zich kenmerkt door een grote openheid, heeft hij ook iets ‘eigenzinnigs’. Je zou hem hervormingsgezind maar niet zozeer opstandig kunnen noemen. Daarin onderscheidt hij zich van de Protestgeneratie. Wim is meer een ‘bruggenbouwer’, ook tussen de generaties. Medewerkers van Civis Mundi vertegenwoordigen diverse generaties, hoewel de oudere generaties relatief sterk vertegenwoordigd lijken.
Vanaf de jaren ’60 bracht de opstandige generatie grensverleggende, roerige tijden met zich mee. Of dit de beoogde substantiële hervormingen en verbeteringen heeft gebracht, daarover lopen de inzichten uiteen. In hoeverre is bijv. de zeer kostbare verzorgingsstaat te handhaven? Hoe is dat te betalen? [6]. Wat is er terecht gekomen van de democratisering, die toen luidkeels nagestreefd werd? Zijn baantjes en posities niet vooral opgeschoven naar de protesterende generatie, die lang in die posities is blijven zitten? Daardoor waren ze niet beschikbaar voor volgende generaties. Misschien had mede om die reden de volgende ‘Verloren generatie’ een betrekkelijk grote werkloosheid het hoofd te bieden. Hoe het ook zij, de protestgeneratie kan een grensverleggende generatie genoemd worden, die de gemoederen in beroering heeft gebracht en diverse veranderingen met zich meebracht.
Bij Wim is zijn hervormingsgezindheid niet beperkt gebleven tot vrijblijvende discussies. Als harde werker van de stille generatie van de wederopbouw na de oorlog heeft hij gedegen en grensverleggende studies geschreven, colleges gegeven, onderwijsvernieuwing ingevoerd, tal van conferenties georganiseerd en zijn vaak maatschappelijk betrokken en op politieke actie gerichte inzichten op vele wijzen kenbaar gemaakt.
Een greep uit zijn sociaal-culturele en politieke visies
Op sociaal-cultureel gebied stond Wim bijvoorbeeld kritisch en hervormingsgezind tegenover de christelijke seksuele moraal, waarmee hij was opgevoed en geïndoctrineerd door RK paters (Jezuïeten). De (echtelijke) liefde bleef bij hem centraal staan, vooral de liefde voor zijn vrouw. Hij spreekt nog altijd met roerende liefde over haar.
Ook in politiek opzicht draafde hij niet door in zijn hervormingszin. Hij paste niet in het politieke ’establishment’ van de particratie, waar hij zich in een recent nummer nog kritisch over heeft uitgelaten. Hij was zijn nog sterk verzuilde tijd vooruit met zijn christendemocratische ideeën, die op het CDA vooruit liepen. Door zijn partij werd dit toen nog niet erg serieus genomen. Dat kwam pas later. Het was toen nog niet het goede moment. Zo kwam hij politiek gezien aan de zijlijn te staan. De landelijke politiek ging aan hem voorbij en hij werd hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Erasmus Universiteit in 1976. Hij bleef zijn visie doorlopend naar voren brengen in grote landelijke kranten en tijdschriften. De laatste jaren alleen nog maar in zijn eigen tijdschrift. Het lijkt op leeftijdsdiscriminatie. Want Wim heeft nog genoeg te zeggen.
Een belangrijk thema, dat herhaaldelijk terugkeert in zijn werk, is de moderniteit. Hij heeft dit zelf ervaren als een bevrijding van het dogmatische RK geloof, dat hij heeft vervangen door een modern, kritisch en vrijzinnig katholicisme. Ook dit thema komt telkens weer naar voren, bijv. in nr 73, 75 e.v. Zijn laatste jaarboek over moderniteit is uitvoerig besproken in drie artikelen in nr 75, 76 en 77.
In de vroegere indeling van Civis Mundi in meer dan twintig thema’s zijn de belangrijkste thema’s te vinden, van politieke en staatsrechtelijke thema’s tot filosofische en levensbeschouwelijke thema’s, die de brede belangstelling en deskundigheid van Wim Couwenberg weergeven.
Zijn levensbeschouwing: een agnost die gelooft in karma en reïncarnatie?
In spiritueel opzicht voelde hij veel voor het idee van een voortbestaan na het fysieke overlijden of overgaan, in het bijzonder de karma en reïncarnatie-gedachte. Wim vindt dit een plausibele hypothese, die in de hele wereld wijd verbreid isen algemeen aanvaard is in oosterse religies. Uiteindelijk zijn voor dergelijke hypotheses weinig harde, overtuigende gegevens beschikbaar als bewijsmateriaal. In kwesties van leven en dood en leven na de dood is dit moeilijk te leveren, hoezeer ook van belang voor de zingeving van ons leven en sterven.
Daarom noemt Wim zich (ook) een agnost: hij weet het uiteindelijk ook niet. Het betekent niet dat hij niets gelooft of niets weet, verre van dat laatste. Hoe veel wij ook weten, er blijven vragen die we niet, of in elk geval niet wetenschappelijk, met enige zekerheid kunnen beantwoorden. Over deze zijn veel artikelen en ook jaarboeken verschenen bij Civis Mundi, evenals over andere thema’s die hier zijn aangesneden (zie bijv nr 84 en 86).
Noten
Op 19 januari 2019 verscheen een vrij uitgebreid interview met Wim Couwenberg in Elseviers Weekblad: ‘We leven in cultuur van verandering’. Op de website onder de titel ‘Geloof niet opgewassen tegen de moderniteit’. Het geeft onder meer weer hoe bij Wim het oude geloof werd vervangen door zijn visie van de moderniteit, aangevuld met spirituele zingeving uit religieuze bronnen. Zie www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2019/01/we-leven-in-cultuur-van-verandering-158469w/. Het wordt samengevat in Civis Mundi nr 76: www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=4809.
Voor Wim Couwenberg
Wim is nu drieënnegentig jaar
Zette steeds zijn tijdschrift in elkaar
Hij deed dat samen met zijn secretaris
die elke week weer bij hem is
Voor deze ongehoorde prestatie
past een hartelijke felicitatie
Niet alleen voor zijn verjaardag
Die is voor hem als een gewone dag
Waarbij hij zich verheugen mag
in gezelschap van zijn dochter en zoon
Verder gaat zijn leven gewoon
zijn gang: er komt van alles binnen
Hij vraagt zich af waar te beginnen
verzet op hoge leeftijd bergen werk
al voelt hij zich niet altijd even sterk
en het werk gaat steeds maar door
Hoe krijgt hij dat steeds voor elkaar?
Iedere keer het nieuwe nummer klaar
Wat is nu eigenlijk zijn geheim
zo lang productief te kunnen zijn?
Ongetwijfeld heeft hij wel
een sterk en taai fysiek gestel
gedreven door een sterke geest
die steeds zijn motor is geweest
Mondiale visie
Hij heeft een zekere bevlogenheid
die zich uitstrekt tot de mensheid
Lokaal, nationaal en globaal
en niet bepaald ééndimensionaal
Zijn leven geeft hij steeds weer zin
Hij brengt nog steeds veel in
kent een visie en een levensdoel
bezield door medemenselijk gevoel
Hij aanschouwt een kenterende tijd
waarin lang niet iedereen gedijt
Ziet hij ons gezamenlijk bestaan
in zijn lange leven beter gaan?
Overal zijn legio problemen
die velen het uitzicht benemen
op een zinvol levensdoel
en een vreugdevol gevoel
De wereld kent problemen en geweld
Verliest het geloof in de moderniteit
niet iets van zijn geloofwaardigheid?
Of kan het worden bijgesteld?
De dreiging is niet van de lucht
Miljoenen mensen op de vlucht
voor een uitzichtloos geweld
Met velen is het droef gesteld
Menselijke waarden
Zo klinkt ook in onze tijd
de roep om beter beleid
om meer betrokkenheid
en menselijke waardigheid
Onze zwaar getergde aarde
roept om menselijke waarden
en menselijke waardigheid
vrijheid, gelijkheid, solidariteit
Een meer geïntegreerd bewustzijn
waarin mensen weer een deel zijn
en zich zien als onderdeel
van een veel groter geheel
Waarin de eigen identiteit
en het eigene van ieder land
zich verruimt in breed verband
met een mondiale en lokale kant
Waarin mensen elkaar ruimte geven
in staat zijn voor en tegen af te wegen
met uiteindelijk als verder liggend doel
meer betrokken burgerschapsgevoel
In zo’n visie van moderniteit
als nieuw beschavingsperspectief
is de hele mensheid aan ons ieder lief
met oog voor de verscheidenheid
Aan de polariteit van het leven
wordt in Civis Mundi aandacht gegeven
door verschillende belangen af te wegen
met argumenten voor en tegen
Met oog voor enige nuance
krijgen schrijvers nieuwe kansen
met hun visie hiertoe bij te dragen
en aan hen artikelen te vragen