Civis Mundi Digitaal #114
Waar blijft wederzijds respect? 2021 09 17
Met de anderhalve meter
ging het wel iets beter
Het leidde tot beperking
van het tempo van besmetting
Vaccinatie wordt geboden
als remedie voor de noden
Maar er is niet één remedie
voor de covidpandemie
Verschillende remedies werken
Niet alleen maar vaccinatie
Ook helpt effectieve medicatie
en het immuunsysteem versterken
of meer thuis gaan werken
Het gaat om een totaalbeleid
en wat meer voorzichtigheid
Onzekerheden
Antivaxxers worden weggezet
als asociaal, extreem en gek* *Zie NRC Opinie 15 sept. ‘Je niet laten vaccineren is niet per se asociaal’
Vaak zijn het hoogopgeleiden
die een confrontatie willen mijden
en zich door geen ander laten leiden
Aan het covidvirus kleven
velerlei onzekerheden
Het is nog niet bewezen
hoe het virus is ontstaan
De ‘manmade’ hypothese
is nog steeds niet van de baan
Covidbestrijding
Bestrijding wordt nu wereldwijd
min of meer centraal geleid
Er is wel een nationale variatie
in besmettingsregistratie
EN Haast overal wordt vaccinatie
gepresenteerd als sociale obligatie
Degene die er niet in gelooft
heeft waanideën in zijn hoofd
Maar waarom enkel vaccinatie
Waarom ook geen medicatie?
Waarom moesten medicijnen
van het strijdtoneel verdwijnen?
Medicijnen zijn omstreden
en discussie werd gemeden
Een en ander wekt de schijn
dat een covidmedicijn
niet effectief kan zijn
Een nieuwe minderheid?
Door het coronabeleid
dreigt een nieuwe minderheid
van de niet-gevaccineerden
en degenen die zich weerden
tegen de ‘coronadictatuur’
en een overheidscultuur
die gepaard gaat met censuur
Hoe past overheidsdwang
in het nationale volksbelang?
Waarom wordt ook roken
bijvoorbeeld niet verboden?
Waaom richt de overheid
zich niet op zwaarlijvigheid?
Waarom wordt ons eten
niet wettelijk verbeterd?
We zullen moeten leren leven
in een wereld vol onzekerheden
Vaccinatie biedt geen zekerheid
op een blijvende immuniteit
Er zijn alleen waarschijnlijkheden
De farma-industrie
De farma-industrie
verstevigt zijn positie
Dit lijkt als gegeven buiten kijf
Het betreft een cirimineel bedrijf* *P. Götzsche, Dodelijke medicijnen en georganiseerde criminalteit
met een crimineel verleden
dat de wet heeft overtreden
en zich nu als redder profileert
en miljardenwinsten genereert
De monopoliepositie
van de farma-industrie
in de gezondheidszorg
is een reden tot zorg
Ook bij de massale vaccinatie
spelen andere belangen mee
dan het wereldwijde wel en wee
Het mondiale overheidsbeleid
heeft wereldwijd geleid
tot een grote volgzaamheid
Antivaxxers
Antivaxxers worden weggezet
als asociaal, extreem en gek
Waar blijft wederzijds respect?
Een gemêleerde minderheid
raakt ondanks het beleid
zijn eigen(aardig)heid niet kwijt
Wordt door internationaal beleid
een nieuwe slavenmaatschappij
soms systematisch voorbereid?
In hoeverre zijn wij burgers vrij?
Zijn burgerrechten nog wel veilig?
Is ons lichaam nog wel heilig?
Moeten minderheden wijken
voor de machtigen en rijken?
Enkele relevante artikelen
Maarten Keulemans, ‘Virologen waarschuwen: deltavariant verspreidt zich ook via gevaccineerden’, Volkskrant, 21 juli
Nienke Beintema, ‘Coronavaccins beschermen minder tegen de Deltavariant’, NRC 20 aug.
Jannie Schipper, ‘Israël merkt dat effect van vaccins daalt’, NRC 20 aug.
Nienke Beintema, ‘Bij half miljoen mensen werkt vaccin slecht’ (zwak immuunsysteem), NRC 19 aug.
Stan Baggen (advocaat), ‘Ongevaccineerd is niet per se onveiliger dan gevaccineerd’, NRC 31 aug.
Erwin Kompagne, klinisch ethicus, Interview. ‘Laten we ongevaccineerden niet meteen beschouwen als een poel van virussen’, Volkskrant 27 aug.
Maarten Keulemans, ‘’Handig zo’n coronapas. Maar is er eigenlijk bewijs dat die werkt?’ Volkskrant 20 sept.
Christiaan Weijts, Column, Voor wie doen we het? (over de coronapas), NRC 17 sept.
Rosanne Hertzberger (microbioloog), ‘10 jaar na de pandemie: We werden steeds zieker’ NRC 4 sept.
Stine Jensen, ‘Pijnstiller zijn een gevaar voor algofobe samenleving’, NRC 13 aug. Over sterfte door verslavende zware pijnstillers, waarover 4000 rechtszaken zijn aangespannen tegen Big Pharma
Rik Wassens, ’Grondrechten worden bij het grof vuit gezet’, NRC 24 sept
Jeroen van der Kris, ’Farmaceuten met bloed aan hun handen: Kwade meesters van de pijnbestrijding’. Bespreking van Patrick Radden Keefe, Het pijstillerimperium. "De gebroeders Sackler vergaarden een vermogen met een pijnstiller, die aan bijna een half miljoen mensen het leven kostte. Journalist Patrick Radden Keefe schreef een facinerende geschiedenis over hun vaak onmenselijke praktijken."
Liza van Lonkhuyzen, ’Niet alleen Big Pharma faalde’. "Naast farmaceuten treft artsen en toezichthouders blaam... 9 miljoen dollar aan etentjes en lekkernijen om doktoren te paaien." NRC 28 sept.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/schaamte-is-een-sociale-emotie/
Schaamte 2021 09 09 Na lezing boekbespreking van Edwin van de Pol
Hoewel bijna alles lijkt te mogen
ook al werd het ooit verboden
menigeen er maar op los leeft
en geen kerkelijk gezag
ons strikte normen geeft
voor prosociaal gedrag
schamen vele mensen zich
We voelen ons verplicht
om anderen te geven
en een beetje mee te leven
Hebben kennelijk nog idealen
waarmee nog eer valt te behalen
Hoewel haast alles mag
wat God verboden heeft
schamen wij ons voor gedrag
dat anderen te denken geeft
en afwijkt van de normen
of van de omgangsvormen
Omdat God nu dood is
en er geen vervanger is
belijden we voor Onze Lieve Heer
schuld en zonden nu niet meer
We schamen ons nu voor elkander
Haast iedereen let op een ander
Waar eens religie was
komt nu een soort kompas
dat op de ander is gericht
afgestemd op sociale plicht
Ooit werd men door de kerk vermaand
Nu voelen velen zich beschaamd
wanneer men afwijkt van de normen
of iets strijdig is met omgangsvormen
Waar goddelijk gezag verdween
kwam conformisme naar het scheen
De ideële ander kreeg de rol van God
Conformeren werd sociaal gebod
Het lijkt alleen dat alles mag
wat God verboden heeft
dat men onafhankelijk leeft
en zonder geestelijk gezag
Maar mensen zijn sociale dieren
die anderen het liefst plezieren
Waar ooit de nadruk werd gelegd
op uiterlijke levensnormen
en goede omgangsvormen
is nu het wederzijds respect
als levensnorm ontdekt
Als een verinnerlijkte norm
geen opgedrongen vorm
Een innerlijke richtlijn
waar velen toegerust mee zijn
nu er geen God meer is
en ook de kerk verlaten is
Relevante sociologische literatuur
George Herbert Mead, Mind, Self and Society, over de ‘gegeneraliseerde ander’, die het gedrag beïnvloedt.
Emile Durkheim, ‘The Dualism of Human Nature and Its Social Conditions’ in E. Durkheim e.a. Essays on Sociology and Philosophy ed., by Kurt H Wolf, p 325-340.
Moraliteit (morele en sociale normen en plichten) kan contrasteren met driften en affectieve neigingen: geest versus driften. Dit kan spanning en verdeeldheid met zich meebrengen (ook bijv. gevoelens van schuld en schaamte).
David Riesman e.a., The Lonely Crowd: a Study of the Changing American Character. Hij onderscheidt tradition-directed, inner-directed en other-directed persoonlijkheidstypes. De laatste ontwikkelde zich in de 20e eeuw, stemt zich meer af en is meer gevoelig voor wat anderen vinden. Bijv. bij schaamte. Zie ook:
J H van den Berg, Leven in meervoud. Over de ‘meervoudige’ afstemming op verschillende groepen.
P A Sorokin, Society, Culture and Personality: Their Structure and Dynamics, vooral hfst 19 ‘Sociocultural Structure of Personality’. O.m. over hoe verschillende rollen en (groeps)identificaties met innerlijke verdeeldheid kunnen samengaan. Bij schuld en schaamte is er ook een zeker innerlijke verdeeldheid: men voldoet niet aan een sociale verwachting of verinnerlijkt ideaal.
Philip J Slater, ‘Social Bases of Personality’, in Neil J Smelser ed., Sociology: An Introduction. Over rolgedrag, socialisatie en (groeps)identificatie.
Norbert Elias, Het civilisatieproces. O.m. over uiterlijke dwang (Fremdzwänge) die wordt verinnerlijkt tot Selbstzwänge, zelfdwang of discipline.
Charles Wright Mills en Hans Gerth, Character and Social Structure: The Psychology of Social Institutions. Over het verband tussen de sociale structuur en de psychische structuur, het zelfbeeld en de ‘gegeneraliseerde ander’, de invloed van verschillende politieke, economische, religieuze en educatieve instituties, beroep, sociale klasse en status en collectief gedrag.
Peter Berger en Thomas Luckmann, The Social Construction of Reality. Over de maatschappij als objectieve en subjectieve, verinnerlijkte realiteit.